Chatbot.com - platforma do tworzenia chatbotów

Chatbot.com – platforma do tworzenia chatbotów

Ostatnio postanowiłem przetestować kolejną platformę do tworzenia chatbotów – Chatbot.com. Powód, dla którego to zrobiłem jest jeden – firma pochodzi z Polski i jest częścią LiveChat’a, znanej aplikacji wspomagającej integrację chatów z biznesem. Informacja o polskim pochodzeniu tej platformy mocno mnie zaskoczyła, głównie ze względu na domenę – zdaje się, że opanowali naważniejszą domenę w ekosystemie chatbotów.

Czego możemy się spodziewać po tej platformie?

Z Landingu dowiadujemy się, że jest produkt zapewnia integrację z wieloma popularnymi narzędziami, tj. Messenger, Slack, Zapier czy oczywiście LiveChat (o integracjach napiszę więcej w dalszej części artykułu). Widać również, że mają wśród klientów kilka znanych marek (m.in. Adidas). Poczytać możemy również o funkcjach jakie oferuje Chatbot.com. To m.in.:

  • interaktywne wiadomości (przyciski, galerie itp.)
  • archiwum rozmów z subskrybentami
  • integracja z zewnętrznymi narzędziami
  • baza użytkowników
  • możliwość testowania bota
  • raporty
  • dostęp do bota za pomocą API

Postaram się w dalszej części wymienione funkcjonalności opisać i pokazać jak działają Zacznę jednak od Cennika – jaki jest koszt utrzymania bota? Ile kosztuje miesięczna subskrypcja? Tego dowiecie się z kolejnej sekcji.

Cena

Cennik Chatbot.com jest dość prosty – płacimy 50$ miesięcznie za:

  • nieograniczoną liczbę botów
  • nieograniczoną liczbę użytkowników
  • premium support
  • funkcjonalność AI
  • 1000 konwersacji

Dodatkowo za każdą dodatkową konwersację ponad limit zapłacimy 0,01 $. Widać więc, że sposób rozliczenia jest inny niż w przypadku wieli popularnych platform (jak Chatfuel czy ManyChat). Tam płacimy za subskrybentów, osobno dla każdego bota, tutaj natomiast za sumaryczną liczbę konwersacji.

Ale czym są te konwersacje? 

Jak możemy doczytać, płatna konwersacja to taka, która zawiera Interakcję, którą użytkownik przeszedł. O interakcjach napiszę więcej później, ale na tą chwilę musicie wiedzieć, że Interakcja na tej platformie to ścieżka w bocie (fragment rozmowy mający jakiś cel). Więc o ile dobrze rozumiem, płacimy tu za przejście fragmentów rozmowy, więc oszacowanie kosztów będzie w tym przypadku trudniejsze niż oszacowanie kosztów w ManyChat czy Chatfuel.

Chatbot.com - platforma do tworzenia chatbotów

Elementy bota

Podział na elementy w Chatbot.com jest następujący:

  • Stories – to odpowiednik botów – nowy bot, nowa historia
  • Interactions – interakcje to ścieżki bota, np. zamawianie obiadu, informacja o menu, itp.

Tworząc bota, dzielimy go na tzw. interakcje, a każda z nich może zawierać kolejne. Zagnieżdżone interakcje można rozumieć jako kolejne kroki dłuższego procesu. Definiowanie interakcji oraz ich planowanie jest na platformie bardzo intuicyjne – mamy czytelne panele do uzupełniania danych oraz wizualizację rozmowy (czego brakuje w Chatfuel).

Chatbot.com - platforma do tworzenia chatbotów

 

To co umożliwia Nam platforma, jako element interakcji to:

  • tekst
  • obrazki
  • karta
  • galeria (karuzela)
  • przyciski
  • szybkie odpowiedzi
  • pobieranie od użytkownika danych (zadawanie pytań i zapisywanie oraz walidowanie odpowiedzi)
  • integracja z zewnętrznym serwerem
  • segmentacja użytkowników (atrybuty)

Zestaw dostępnych opcji jest więc raczej standardowy – wszystkie elementy, które są potrzebne z punktu widzenia budowania chatbota istnieją.

A co z AI?

Chatbot.com posiada wbudowany moduł AI, który pozwala na interpretacje wiadomości użytkownika i dopasowywanie ich do Interakcji. Na etapie wybieranie fraz na jakie ma reagować bot możemy zdecydować czy dopasowywać ma na podstawie dokładnej frazy czy za pomocą silnika AI.

Co do samego sposobu budowy bota – postaram się więcej napisać w jednym z kolejnych artykułów, w których spróbuję zbudować prostego bota za pomocą tej platformy.

Integracje

W chwili obecnej Chatbot.com pozwala na integracje z następujacymi platformami/narzędziami:

  • Messenger
  • Slack
  • Chat Widget
  • LiveChat
  • Zapier

Bardzo ciekawą i wartą uwagi jest opcja integracji z Chat Widgetem – ładnie wyglądający, czytelny widget, który można umieścić na Landingu (w odróżnieniu od topornego widgetu Messenger’a).

Widać również, że ekipa pracuje nad kolejnymi integracjami i zbiera głosy, jaka platforma byłaby najbardziej oczekiwana – WhatsApp, Kik, Actions on Google, Twitter czy Skype.

Integracje

Co mi się podobało?

  • Wizualizacja ścieżek bota
  • Czytelny, szybki i intuicyjny UI
  • Integracja ze Slackiem + widoki na integracje z innymi platformami
  • Wbudowany silnik AI + ekstrakcja encji (w wolnej chwili będę chciał potestować tę funkcjonalność)
  • Archiwum rozmów
  • Wbudowane raporty
  • Dokumentacja + interaktywna pomoc
  • Chat Widget
  • Moduł treningu (możliwość przyporządkowywania nierozpoznanych intencji)

Czego brakuje?

  • Proaktywnych wiadomości (brak możliwości wysyłania wiadomości, newsletterów do użytkowników z poziomu platformy)
  • Niektórych opcji specyficznych dla platformy (np. konfigurowanie instalowania bota z komentarzy Messenger’a)

 

Podsumowanie

Krótko podsumowując narzędzie jest warte uwagi – jest kilka wyróżniających go cech, ale znaleźć można też braki. Przymierzam się do stworzenia testowego bota, aby lepiej poznań funkcjonalności platformy. Przyjrzę się wtedy też bliżej silnikowi AI i oczywiście to opiszę. Stay tuned!

 



Udostępnij: