Wyświetlanie 'Default message' w Chatfuel tylko raz

Chatfuel – stwórz chatbota na Messenger’a

W jednym z poprzednich wpisów opisaliśmy jedno z narzędzi do tworzenia chatbotów na Messenger’a. Dzisiaj chcemy przybliżyć Wam kolejne narzędzie, dużo bardziej popularne – Chatfuel.

Jest to platforma założona w 2015 roku, która podobnie jak ManyChat ułatwia tworzenie botów działających na Facebooku. Oba narzędzia są bardzo podobne do siebie, funkcjonalności często się pokrywają, ale są też spore różnice w kilku kwestiach. W związku z tym, że przedstawialiśmy już Many Chat ten wpis, poza opisem platformy Chatfuel, potraktujemy również jako ich porównanie i wskazanie różnic i podobieństw.

Cennik

Zaczniemy od ceny i już na początku znakomita informacja – Chatfuel jest całkowicie darmowy, choć w tym trybie posiada pewne ograniczenia. Ograniczeniem jest m.in. reklama platformy wyświetlająca się w głównym menu oraz dostęp do zakładki People, służącej do zarządzania użytkownikami bota. Cena pakietu PRO zależy od ilości subskrybentów i zaczyna się od 30 $/miesiąc.

Darmowa wersja pozwala nam zbudować w pełni funkcjonalnego bota, bez konieczności wykupywania wersji płatnej. Problem może się pojawić gdy nasz bot zyska sporo subskrybentów. Wówczas przydałby nam się wgląd w ich listę, a do tego służy zablokowana zakładka People ( w której możemy też dynamicznie przypisywać użytkowników do grup). Przypomnijmy, że ManyChat również posiada ograniczenia w wersji darmowej, a najważniejszy z nich to brak elementu z instrukcją warunkową ( rozgałęzienie w zależności od spełnionego warunku).

Wniosek z tego jest prosty, obie platformy nadają się znakomicie do nauki, testowania i tworzenia prostych chatbotów, ale przy bardziej skomplikowanych, komercyjnych zastosowaniach będziemy zmuszeni wykupić wersję płatną. Ale w końcu taki był zamysł twórców.

Chatfuel

Zaczynamy

Rozpoczęcie pracy jest bardzo proste, wystarczy, że zalogujemy się kontem facebookowym i powiążemy pierwszego bota z Twoja strona na Facebooku. Dobrą informacją, że tworząc kolejne boty nie musimy ich od razu powiązać ze stroną. Możemy go tworzyć i testować bez podpięcia go pod Facebooka. Inną ciekawą opcją jest zestaw gotowych szablonów chatbotów, które możemy wykorzystać jako wzór do naszego bota. Wśród gotowych szablonów znajdziemy takie, które pokrywają jedną funkcjonalność, np. segmentacja użytkowników, pobieranie danych od użytkowników i wysyłanie ich na emaila oraz takie, które stanowią w pełni funkcjonalne chatboty, np. quiz chatbot, ecommerce chatbot, restauracyjny chatbot.

ChatfuelJeszcze ciekawa opcja dotycząca testowania chatbota – co prawda nie ma wbudowanego mechanizmu do testowania stworzonych botów, ale możemy za pomocą Messengera sprawdzić jak działa bez konieczności podpinania go pod stronę ( wystarczy kliknać „Test your chatbot” ).

Chatfuel

Automate

Zakładka Automate to miejsce gdzie spędzimy większość czasu podczas implementacji naszego chatbota. To tutaj tworzymy cały szablon rozmowy. Ustalamy, która wiadomość ma następować po której, w jaki sposób ma być wyświetlana i w jaki sposób reagować na daną odpowiedź użytkownika. Mamy to bardzo dużo elementów do wyboru podczas konwersacji, poczynając od najbardziej podstawowych:

  • tekstChatfuel
  • obrazek
  • galeria
  • symulacja odpisywania ( regulacja czasu symulacji)
  • przejście do wybranego bloku
  • przejście do sekwencji

 

Kończąc na zaawansowanych możliwościach, m.in:

  • request do zewnętrznego APIChatfuel
  • wysłanie emaila
  • Google search
  • Bing search
  • integracja z Google Sheets
  • integracja z Instagramem
  • integracja z kalendarzem Google’a
  • integracja z Zapierem

Bardzo ciekawą opcją, przeznaczoną dla zaawansowanych użytkowników, jest opcja zewnętrznego API (JSON API). Dzięki tej wtyczce możemy w prosty sposób podpiąć swój backend i wysyłać dynamiczną zawartość, procesowaną poza Chatfuel.

W związku z tym, że jest to główna zakładka w której pracujemy tworząc swoje boty, warto jest ją przejrzeć w dostępnych, gotowych szablonach. Dowiecie się dzięki temu w jaki sposób budować konwersację w Chatfuel.

Set Up AI

Kolejna zakładka pozwala zaimplementować w prosty sposób namiastkę sztucznej inteligencji. Mamy tu możliwość dodawania reguł AI, tzn. definicji na jakie frazy, w jaki sposób nasz bot ma odpowiadać. Wybierając język bota (dostępny również polski) podpowiadamy silnikowi w jaki sposób ma przetwarzać i dopasowywać wpisywane frazy. Dobrą praktyką jest tu wpisywanie przynajmniej 5-10 fraz na regułę, aby dostarczyć odpowiednio szerokie spektrum potencjalnie poprawnych słów kluczowych. Jak widać na załączonym screenie Chatfuel w ograniczonym stopniu radzi sobie m.in. z literówkami, poprawnie dopasowując takie frazy.

Ok, skoro założymy, że framework poprawnie dopasował słowa kluczowe wpisane przez subskrybenta do reguły, którą ustawiliśmy. Jaka może być więc reakcja bota? Tu możliwości mamy dwie:

  • wysłanie użytkownika do wcześniej stworzonego bloku
  • wypisanie użytkownikowi jednej z predefiniowanych odpowiedzi (losowo)

ChatfuelChatfuel

Zakładka ta jest dużo bardziej rozbudowana niż analogiczna u konkurencji. Przypomnijmy, że w ManyChat mieliśmy możliwość definiowana reguł, które jedynie sprawdzały czy dana wiadomość pokrywa się całkowicie ze zdefiniowaną lub się w niej zawiera. Tutaj mamy namiastkę NLP, która jak widać na screenie powyżej działa całkiem dobrze nawet dla języka polskiego.

Na koniec wskazówka, która pozwoli sukcesywnie ulepszać zdefiniowane reguły. W zakładce Analyze mamy możliwość podejrzenia jakich fraz nie potrafił dopasować system. Warto zatem regularnie przeglądać tą zakładkę i uzupełniać nasze zdefiniowane reguły słowami jakich używają subskrybenci.

Re-Engage

Zakładka Re-Engage, podobnie jak w ManyChat, służy do wysyłania wiadomości lub sekwencji do wybranej grupy użytkowników. Możemy ją wykorzystać do różnego rodzaju kampanii, przypomnień czy notyfikacji. Zasadniczo mamy tu następujące możliwości:

  • wysyłanie wiadomości natychmiast – możemy wysłać zdefiniowany blok lub sekwencję do wybranych subskrybentów
  • wysyłanie wiadomości w późniejszym, ustalonym terminie – podobnie jak w wiadomości na żądanie, możemy wysłać użytkownika do wybranego bloku lub sekwencji w ustalonym przez nas późniejszym terminie
  • wysyłanie wiadomości w reakcji na pewne zdarzenie – możemy wysłać użytkownika do bloku/sekwencji po jednym ze zdarzeń: określony czas po pierwszej interakcji, określony czas po ostatniej interakcji lub po przypisaniu użytkownikowi atrybutu.
  • wysyłanie wiadomości w reakcji na zdarzenia z zewnętrznych źródeł – autowysyłanie wiadomości w odpowiedzi na np. nowy post na wordpressie, nowy wpis w rss’ie itp.

Chatfuel

Grow

Zakładka Grow służy nam do zwiększenia ilości subskrybentów chatbota. Mamy tu kilka opcji do wyboru:

  • możemy w łatwy sposób stworzyć przycisk lub checkboxa prowadzącego do naszego bota 
  • możemy wygenerować Landinh Page promujący naszego bota ( bardzo ciekawa opcja – wygenerowany przez Chatfuel LP jest estetyczny i przejrzysty)
  • możemy napisać wiadomość do użytkownika w odpowiedzi na jego komentarz pod wybranym postem (opcja analogiczna do znajdującej się w ManyChat)
  • możemy umieścić chata na naszej stronie internetowej (Chatfuel wygeneruje javascript, który należy umieścić w kodzie strony)

Podsumowanie

W dobie rosnącej popularności różnego rodzaju narzędzi do tworzenia chatbotów, Chatfuel jest jednym z tych, które śmiało można polecić zarówno tym początkującym jak i zaawansowanym użytkownikom.

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z botami na Messenger’a to Chatfuel spełni Twoje oczekiwania. Poza typowi dla tego rodzaju narzędzi funkcjonalnościami jak: analityka, odpowiadanie na komentarze, broadcasting posiada wiele unikalnych opcji. Należą do nich generowanie marketingowego Landing Page’a, łatwe podpinanie płatności oraz NLP (w podstawowej wersji) z językiem polskim.

Dużym plusem jest również integracja z Zapier’em w darmowej wersji narzędzia. Co byśmy polecili – Chatfuel czy ManyChat? Z racji tego, że oba rozwiązania są bardzo podobne i działają w podobny sposób proponujemy zdanie wyrobić sobie samemu. Wypróbujcie oba narzędzia i podejmijcie decyzję samemu.



Udostępnij: