Rodzaje chatbotow

Co z tym AI? Czyli podstawowe rodzaje chatbotów

Chatboty zyskują ostatnio co raz większą popularność. W wielu różnych artykułach możecie przeczytać o kolejnych wdrożeniach, które zaoszczędziły _ złotych/dolarów ( w miejscu _ wstaw dowolną kwotę). W związku z tym postanowiłem wrócić do korzeni i przedstawić Wam podstawowe rodzaje chatbotów. Jakie typy chatbotów możecie spotkać aktualnie? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu.

Podziału chatbotów można dokonać wg. różnych kryteriów, np.  według zastosowania, implementacji czy sposobu komunikacji. Postaram się kilka tych punktów widzenia dziś przedstawić i w telegraficznym skrócie opisać te rodzaje.

Implementacja

Pierwszym kryterium podziału chatbotów jest sposób implementacji rozmowy. Chatboty porozumiewają się z użytkownikiem za pomocą tzw. interfejsu konwersacyjnego (ang. Conversational Interface), więc główne wyzwanie stanowi tu sposób rozpoznawania intencji użytkownika i generowanie odpowiedzi.

Ze względu na sposób realizacji tego zadania wyróżnić możemy następujące chatboty:

  • Oparte na regułach – w przypadku takich chatbotów mamy zdefiniowany zbiór reguł, które określają w jaki sposób chatbot ma odpowiedź jeśli zajdą zdefiniowane warunki. Takim warunkiem może być wystąpienie jakiegoś słowa lub grupy słów w wiadomości. Tego typu chatboty występują już od dawna, a ich bazę stanowią raczej wyrażenia regularne, a nie Sztuczna Inteligencja. Chatboty oparte tylko i wyłącznie na regułach nie spełniają jednak wymagań dzisiejszych użytkowników, a przy dużej dostępności algorytmów rozpoznawania języka naturalnego, trudno znaleźć tak zaimplementowanego bota

 

Chatboty oparty na regułach

 

  • Oparte na podpowiedziach – dzisiejsze kanały komunikacji konwersacyjnej (Messenger, Slack, Skype, Telegram itp.) pozwalają na komunikację nieco bardziej interaktywna niż tylko zwykły dialog. Udostępniają sporo dodatkowych elementów, wzbogacających rozmowę tj. obrazki, wideo, przyciski, podpowiedzi czy linki. I właśnie dobrze zaprojektowana rozmowa z odpowiednimi przyciskami i podpowiedziami może poprowadzić użytkownika do jej końca bez konieczności stosowania zaawansowanych algorytmów procesujących język naturalny.

Chatbot z podpowiedziami

  • Oparte na NLP – NLP, czyli przetwarzanie języka naturalnego,  to proces rozpoznawania i odgadywania intencji użytkownika na podstawie wiadomości, realizowane za pomocą algorytmó uczenia maszynowego. To właśnie algorytmy NLP, spowodowały tak dużą popularność chatbotów w ostatnich latach. Systemy takie jak LUIS, Dialogflow i wiele innych potrafią rozpoznawać intencje, nie na podstawie zdefiniowanych wyrażeń regularnych, lecz za pomocą zaawansowanych algorytmów, dzięki czemu treść wiadomości może zawierać literówki, synonimy czy nietypowe szyki zdań, a i tak mają szansę być rozpoznane. Przykładem chatbota opartego na NLP jest Mitsuku.
    Znajdziecie również na moim blogu kilka artykułów poświęconych systemom NLP – TA seria pokaże Wam jak wykorzystać Dialogflow do tworzenia inteligentnych botów, a TUTAJ poczytacie o Wit.AI.

 

  • Chatboty hybrydowe – najczęściej spotykane typy chatbotów. Można w nich rozpoznać elementy podpowiedzi, reguł oraz rozumienia języka naturalnego. Odpowiednio połączone klocki mogą stworzyć w pełni interaktywnego oraz inteligentnego kompana do rozmowy. Tutaj przykłady możemy mnożyć – Booking.com, Adidas, Spotify czy Lotnisko Wrocław, o którym pisałem tutaj.

Chatbot lotnisko wroclaw

Sposób rozmowy

Kolejnym, dość prostym do klasyfikacji, kryterium jest sposób prowadzonej rozmowy. I tu możemy wyróżnić dwa rodzaje chatbotów:

  • Chatboty tekstowe – najpowszechniejsze chatboty, spotykane w takich komunikatorach jak Teams, Slack, Skype, Messenger, Telegram itp. Budowa takich chatbotów ułatwiona jest poprzez szeroki dobór narzędzi służacych do tego, od frameworków programistycznych do narzędzi niewymagających umiejętności tworzenia oprogramowania.
    TUTAJ znajdziecie przykłady takich platform, a tutaj sporo artykułów o Chatfuel, jednym z popularniejszych narzędzi do tworzenia chatbotów na Messenger’a.

 

  • Chatboty głosowe (Voice bot) – zdobywają coraz większą popularność, głownie za sprawą asystentów głosowych typu Alexa czy Asystent Google’a. Wydaje się, że to jest kierunek, w którym zmierzają chatboty. Kto z nas nie chciałby inteligentnego asystenta, będącego pod ręką przez 24 godziny na dobę? Poza wspomnianymi wirtualnymi asystentami tj. Cortana, Alexa, Google Assistant, wspomnieć tu można o bocie obsługującym pacjentów Medicover.

Asystent Google

Zastosowanie

Kolejnym kryterium jakie możemy zastosować, aby wyróżnić typy chatbotów to podział ze względu na zastosowanie chatbotów. Według tej klasyfikacji możemy wydzielić m.in.:

  • Wspomagające obsługę klienta – obsługa klienta to obszar, zdobywający coraz większą popularność wśród twórców chatbotów. Wiele pytań kierowanych do agentów jest schematycznych i powtarzalnych, co stanowi dobry powód do implementacji chatbot’a, jako pierwszą linię wsparcia. Ewentualne, problematyczne sprawy chatboty mogą kierować do prawdziwych konsultantów.
    Przykładami takim botów może być wspomniany wcześniej przeze mnie bot obsługujący Call Center w Medicover lub chatbot  pizzerii Dominos.

 

  • Finansowe – chatboty pełniące rolę asystenta finansowego również znajdują swoich zwolenników. Kolejne banki wprowadzają na rynek takie rozwiązania, co pozwala skrócić czas obsługi własnych instrumentów finansowych. Przykłady to Kasisto, Finn AI czy Bank of America.

 

  • Informacyjne – chatboty informacyjne to rozwiązania stosowane przez portale czy blogi. Pełnią rolę newslettera oraz pozwalają użytkownikowi w prosty i szybki sposób nawigować się po interesujących go informacjach i artykułach. Tutaj przykładem może być TechCrunch lub CNN chatbot.

 

  • Wspomagające wypełnianie formularzy – coraz częściej spotykane są chatboty zastępujące rolę tradycyjnych formularzy. Dla wielu użytkowników taka forma wypełniania wniosków/podań/danych kontaktowych jest dużo bardziej angażująca

 

  • Monitorujące rozwój – tutaj mam na myśli chatboty, które pomagają nam rozwijać się w danej dziedzinie. Np. w sporcie, językach czy mentalnie.

 

  • Biznesowe – tego rodzaju rozwiązania wspomagają różnego rodzaju procesy w firmach, poczynając od rezerwacji salek konferencyjnych, po zarządzanie spotkaniami. (MeetingBot)
Udostępnij: