Jak powiększyć liczbę subskrybentów na Messenger'ze

Jak powiększyć liczbę subskrybentów na Messenger’ze?

Dzisiaj artykuł poświęcony strategii pozyskiwania użytkowników do bota za pomocą Messenger’a. Zdecydowałeś się na stworzenie chatbot’a i zastanawiasz się jak go wypromować? Chcesz wiedzieć jak powiększyć liczbę subskrybentów w Messenger’ze małym kosztem? Jeśli tak, zapraszam do lektury poniższego artykułu – pokażę tutaj prosty sposób, bazujący na strategii ‚kuli śniegowej’, który może Ci pomóc w promocji chatbota.

Na wstępie dodam, że strategię zaprezentuję na przykładzie chatbota, stworzonego za pomocą Chatfuel, ale można ją zastosować używając dowolnej platformy do tworzenia chatbot’ów.

Co będziemy potrzebować, aby zrealizować ten sposób promocji?

  • konto w Chatfuel
  • połączonego chatbot’a z fan page’m na Facebook’u
  • konto na google’u (wymagany dostęp do Google Sheet)

Opis strategii

Pomysł na promocję, jaki dzisiaj chcę zaprezentować, jest prosty – zorganizuj rodzaj konkursu, w którym nagrodę otrzyma osoba, która poleci/zaprosi największą liczbę subskrybentów. Pomysł nie jest nowatorski, to dość znana strategia, która, przy odrobinie szczęścia, spowoduje efekt „kuli śniegowej” – po początkowym, wolnym pozyskiwaniu subskrybentów istniejący zaczną zapraszać kolejnych, dzięki czemu ich liczba powinna się zwiększyć w bardzo szybkim tempie.

Jak to zrealizować za pomocą chatbota?

  • wykorzystać funkcjonalność Messenger’a – „Podaj dalej”, dzięki której możemy użytkownicy mogą udostępniać elementy znajomym
  • wykorzystać parametr ref, dzięki któremu możemy śledzić, kto był polecającym
  • integracja z Google Sheet, aby zapisywać nowych subskrybentów, ich polecających i stworzyć na tej podstawie ranking polecających

Nie będę też w tym artykule opisywał czym możecie zachęcić użytkowników do polecania znajomych, jakie nagrody obiecać, jakie reklamy stworzyć, aby pozyskać pierwszych użytkowników. Wszystkie te rzeczy zależą od przypadku użycia. Ja natomiast wolałbym się skupić na technicznej części realizacji tej strategii – jak tę funkcjonalność zaimplementować.

Co udostępniać?

Załóżmy, że mamy stworzonego chatbota za pomocą Chatfuel i chcemy wykorzystać opisaną strategię. Pierwsze co musimy zrobić to stworzyć element (może to być jeden element galerii), który użytkownicy będą podawali dalej swoim znajomym. Kwestia co ma się na tym znaleźć, szata graficzna itp. zależy już od Was i będzie inna w zależności od konkretnego przypadku. Ja na potrzeby tego artykułu stworzyłem blok Share i umieściłem w nim taki element:

 

Jak powiększyć liczbę subskrybentów na Messenger'ze

Najważniejszą częścią takie elementu jest przycisk „Sprawdź mnie”, który powinien być (w Chatfuel):

  • typ: URL
  • wartość: url do Waszego bota + parametr ref z id’kiem użytkownika, który poleca
  • przykładowy url:
  • https://m.me/urldotwojegobota?ref=id_{{messenger user id}} , gdzie {{messenger user id}} to wbudowany atrybut Chatfuel zawierający id subskrybenta

Dzięki parametrowi ref będziemy w stanie śledzić, jaki użytkownik polecił, którego subskrybenta i na tej podstawie prowadzić ranking najlepiej polecających.

Tak przygotowany element możemy umieścić jako część menu, jako osobny „moduł” naszego bota lub możemy wysłać informację o konkursie z załączonym elementem za pomocą broadcastingu.

Jak udostępniać?

Jedyne co musi zrobić użytkownik, aby udostępnić taki element znajomym to kliknięcie w przycisk Przekaż dalej, znajdujący się mniej więcej po środku obrazka, po prawej stronie (sposobem na nakierowanie użytkownika na tej przycisk może być takie stworzenie grafiki do elementu, który będzie zawierał w sobie strzałkę wskazującą na ten przycisk).

Jak powiększyć liczbę subskrybentów na Messenger'ze

W rezultacie, gdy któryś ze znajomych przejdzie do naszego bota za pomocą przycisku Sprawdź mnie, który zdefiniowaliśmy i który zawiera parametr ref, wejście to zostanie zapisane w naszej bazie danych (jak to zostanie zrealizowane opiszę w dalszej części artykułu).

Jak zapisać dane?

Wiemy już jak przygotować elementy, aby umożliwić użytkownikowi polecanie naszego bota, przekazując przy tym informacje o polecającym. Pozostaje kwestia zapisania tych informacji do jakiejś bazy danych. To jaką sobie wybierzecie, zależy od Was – może być to plik tekstowy, baza relacyjna lub arkusz kalkulacyjny. I właśnie ten trzeci sposób zaprezentuję Wam dzisiaj. Jednym z głównych powodów wybrania tego rodzaju bazy danych jest fakt, że można Arkusze Google można łatwo zintegrować z popularnymi narzędziami do tworzenia chatbotów, a dodatkowo większość z nas potrafi z nich, w mniejszym lub większym stopniu, korzystać.

Jak to będzie wyglądało?

  • użytkownik rozpoczyna rozmowę z chatbotem
  • informacje o nowym użytkowniku + parametr ref są wysyłane do Arkusza Google
  • Arkusz, poza śledzeniem nowych użytkowników, umożliwia budowanie rankingu najlepiej polecających subskrybentów

Aby przesłać informację do Arkusza Google, musimy zintegrować bota z Google’m i wykorzystać to na początku rozmowy. Kroki jakie należy wykonać to:

  • dodać plugin Save to Google Sheets
  • kliknąć Connect Google Sheets i zalogować się na wybrane konto (po poprawnym logowaniu Chatfuel stworzy arkusz na dysku do którego będą zapisywane dane)
  • w polu User Attribtues wpisać {{messenger user id}} i {{ref}} (jeśli chcemy więcej danych wysłać – nic nie stoi na przeszkodzie)

Chatfuel - Google Sheet

W tej chwili za każdym razem gdy ktoś zacznie rozmowę z botem informacje o jego id’ku oraz parametr ref zostanie wysłany do naszego arkusza (wraz z datą zdarzenia). Kolejnym krokiem jaki będziemy chcieli zrobić to stworzenie rankingu najlepiej polecających użytkowników. W tym celu musimy przejść do arkusza, który został stworzony i skonfigurować kilka rzeczy. (przykładowy arkusz, wraz z wypełnionymi formułami znajdziecie w linku na dole artykułu).

W tej chwili arkusz powinien wyglądać mniej więcej tak:

Google Sheet - przykład

Mamy tu kolumnę która będzie przetrzymywać datę, Id nowego subskrybenta i parametr ref z jakimi przyszedł. Kolejni użytkownicy będą kolejnymi wierszami i może to wyglądać podobnie jak tu:

Google Sheet - przykład

 

Aby stworzyć ranking polecających użytkowników musimy dodać nowy arkusz w istniejącym dokumencie i napisać formułę, która na podstawie zapisanych danych będzie podsumowywać i sortować wg. największej liczby zaproszonych.

Kroki jakie należy wykonać to:

  • dodać nowy arkusz i nazwać go Ranking
  • Dodać formułę w komórce B1:
    • =QUERY(Arkusz1!B2:C; „select C , count(C) where C matches ‚id_.*’ group by C order by count(C) desc LABEL C ‚ref’, count(C) ‚points'” ) 
  • Dodać formułę w komórce A2:
    • =ArrayFormula(PODSTAW(B2:B;„id_”;„”))

Pierwsza formuła odnosi się do arkusza, w którym zapisywaliśmy subskrybentów (dla anglojęzycznej wersji będzie Sheet1), grupuje parametry ref , zlicza je i sortuje wg. najczęściej występujących. Druga formuła usuwa z kolumny ref przedrostek id_ , który dodawaliśmy do parametru ref. Dzięki temu w pierwszej kolumnie dostaniemy id’ki użytkowników o największej liczbie polecanych znajomych. Możemy je następnie wykorzystać w zakładce Broadcast, aby wyfiltrować odpowiednią osobę i wysłać jej informację o wygranej nagrodzie.

Dzięki takim formułom w arkuszu o nazwie Ranking będziemy mieli, na bieżąco aktualizowany, ranking użytkowników najlepiej polecających. Będzie on wyglądał mniej więcej tak:

Ranking

 

Zabepieczenie

Ostatnim krokiem, jaki należy zrobić, aby strategię można było uruchomić jest zabezpieczenie przed oszustwami. Musimy uodpornić się na przypadki takie jak: zapraszanie samego siebie kilkakrotnie, zapraszanie się ze znajomym nawzajem (usuwanie chatbota i rozpoczynanie rozmów na nowo). Aby to zrobić proponuję następującego rozwiązanie:

  • Dodać nowy blok Save new user i przenieść do niego wcześniej skonfigurowany element integracji z Arkuszem Google
  • Po zapisaniu do Arkusza, ustawić użytkownikowi atrybut Saved na wartość true
  • Po rozpoczęciu rozmowy wysłać użytkownika do tego bloku tylko pod warunkiem, że atrybut Saved nie jest true

Zabezpieczenie

Dzięki temu użytkownik nie będzie zapisywany w Arkuszu kilkakrotnie i unikniemy potencjalnych oszustw.

Podsumowanie

Pokazałem Wam właśnie jak w prosty sposób przy użyciu Chatfuel i Google Sheet możecie spróbować zwiększyć ilość subskrybentów w chatbotcie. Zaprezentowany tu sposób odnosił się do technicznej realizacji zagadnienia, a stopień jej powodzenia będzie w dużym stopniu zależał od marketingowego wykorzystania tej techniki. Należy znaleźć sposób na zachęcenie użytkowników do zapraszania znajomych, a jeśli Wam to się uda, reszta powinna zrobić się sama.

Link do przykładowego arkusza znajdziecie TUTAJ.

 



Udostępnij: