Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody?

Chcesz stworzyć chatbota, który przedstawi ofertę salonu fryzjerskiego lub kosmetycznego? A może chcesz zautomatyzować proces rezerwacji wizyt w salonie? Lub po prostu chcesz wyróżnić się na rynku innowacyjnością? Z tego wpisu dowiesz się jak stworzyć chatbota dla salonu urody i jak go aktywować na facebookowym fan page’u.

Konto na Chatfuel

Rozpoczynając pracę nad chatbotem należy sobie odpowiedzieć jakie umiejętności techniczne posiadamy, czy mamy pojęcie o programowaniu i hostowaniu stworzonych aplikacji. Jeśli tak to możemy wykorzystać istniejące frameworki do tworzenia chatbotów, m.in.:

  • BotKit
  • Bot Framework

Jest to jednak wybór dla zaawansowanych użytkowników, dla kogoś kto potrafi programować, kto potrafi wdrożyć aplikację na wykupiony wcześniej serwer i kto potrafi tę aplikację monitorować. W zamian otrzymamy dowolność rozwiązania, pełną kontrolę na chatbotem i nieograniczone możliwości.

Dla tych jednak , którzy takich umiejetnosci nie posiadaja dostępnych jest wiele platform które umozliwiaja stworzenie chatbotow na Messenger’a i ich podlaczenie w szybki i wygodny sposób. Minusem w tym przypadku sa pewne ograniczenia z tym związane, brak elastyczności czy niejedokrotnie konieczność zaplacenia za subskyrpcje. Do takich platform należą m.in.:

  • Chatfuel
  • ManyChat
  • Botsify

Ja w tym wpisie pokażę w jaki sposób możemy swtorzyć chatbota dla salonu urody korzystając z pierwszej opcji – Chatfuel. Więcej o platformach do tworzenia chatbotów znajdziecie w tym artykule .

Aby móć zacząć tworzyć chatboty w Chatfuel musimy najpierw założyc konto, rejestrując się co zrozumiałe za pomocą Facebook’a. Uprawnienia jakie nadajemy aplikacji Chatfuel pozwolą poźniejsze podłączenie stworzonych botów pod istniejące na tym koncie strony Facebook’a, pod które chcemy podpiąć nasze dzieła.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody?

Dodawanie chatbota

Aby dodać nowego bota klikamy Create from Template -> Blank Bot i zmieniamy mu nazwę na nieco więcej mówiącą.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Wiadomość powitalna

Aby wejść w edycję naszego nowoutworzonego chatbota klikamy w niego wiadomość powitalną, czyli tzw. Welcome message. Jest to pierwsza wiadomość jaką zobaczy użytkownik gdy zdecyduje się skorzystać z bota. Ważne, żeby wstęp nie był zbyt długi, ale jednocześnie na tyle konkretny, aby przedstawić użytkownikowi po co on właściwie powstał. W pierwszej kolejności kasujemy istniejącą wiadomość i wpisujemy swoją:

 

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Jak widać nie musi być to jedna wiadomość, nie musi być to sam tekst – możemy używać dowolnych dostępnych elementów, tj. obrazki, gify, tekst czy symulację pisania na klawiaturze, aby zwiększyć poczucie prowadzenia konwersacji. Możemy wstawić logo salonu, możemy wstawić zdjęcie salonu lub po prostu dowcipny obrazek lub gif – wszystko zależy od naszej wyobraźni i od poczucia estetyki.

Główne menu

Menu główne służy użytkownikom do nawigacji po chatbocie. Aby je dodać musimy w pierwszej kolejności stworzyć blok „Menu”, a następnie używając pluginu „Go to block”  przekierować użytkownika do niego:

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Tak stworzony blok należy teraz uzupełnić. Forma menu może być dowolna. Możemy użyć zwykłych buttonów, galerii, możemy dodawać emoji do tekstów lub pluginu listy. Ja w przykładzie użyje pluginu „Gallery” i stworzę menu obrazkowe.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Elementy menu mogą zależeć od tego, co chcemy przedstawić użytkownikom. Ja na potrzeby kursu wybrałem 4 główne elementy, a każdą z nich wzbogacę tematycznym obrazkiem:

  • O salonie
  • Usługi
  • Opinie
  • Kontakt

Każdy z tych elementów musi prowadzić do odpowiedniego bloku po kliknięciu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

O nas

Podmenu „O nas” będzie służyło przedstawieniu ogólnych informacji o salonie. I podobnie jak z głównym menu możemy do prezentacji użyć obrazków, buttonów lub poprowadzić konwersację. W moim przykładzie tym razem wykorzystam konwersację i buttony. Po wejściu najpierw chatbot powie kilka słów o salonie, a następnie da możliwość użytkownikowi nawigacji do kolejnych informacji. Dodatkowe informacje jakie może uzyskać użytkownik wybrałem następujące:

  • Nasz team – przedstawienie pracowników
  • Galeria – galeria zdjęć salonu, fryzur, pracowników itp.
  • Nasza strona – link do strony salonu
  • Wróć do menu – powrót do menu głównego

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Po kliknięciu w „Nasz team” użytkownik powinien być przekierowany do bloku, który przedstawi pracowników. Sposób prezentacji pozostaje dowolny, jak w przypadku innych bloków, ale ja na dzisiaj wybrałem ponownie „Gallery”, aby potencjalny klient w przejrzysty sposób mógł przejrzeć pracowników zakładu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Poszczególne karty można wykorzystać jako miejsce do prezentacji umiejętności i specjalizacji poszczególnych pracowników. W moim przykładzie nie schodziłem głebiej, ale jeśli zachodzi taka potrzeba możemy dodać dodatkowy button, który przekieruje użytkownika do nieco bardziej szczegółowych informacji. Nowością jaką dodałem są natomiast buttony „Zarezerwuj wizytę”, które są typu „Phone call”. Co to oznacza? Po kliknięciu użytkownik dostanie propozycje wybrania numeru telefonu podanego pod przyciskiem. Jest to najprostszy sposob rezerwacji terminow jeśli nie chcemy lub nie mamy możliwości integrować naszego chatbota z zewnętrznyni systemami rezerwacji.

No i na końcu został dodany, podobnie jak w innych blokach, przycisk „Wróć”, który przekieruje użytkownika do poprzedniego widoku.

Jeśli mamy juz zbudowany blok „Nasz team” przejdźmy teraz do sekcji „Galeria„. W tym przypadku również zastosujemy plugin „Gallery„, aby umożliwić w łatwy sposób użytkowniki nawigację po zdjęciach salonu. Przycisk pod zdjęciem natomiast kierował będzie do powiększonego, pełnowymiarowego obrazka.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Pozostała nam sekcja „Nasza strona”. W tym przypadku też nie zrobimy nic skomplikowanego – przycisk pod zdjęciem będzie kierował bezpośrednio do witryny internetowej salonu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Usługi

Usługi to najważniejsza cześć naszego chatbota. Po tym jak przedstawiliśmy naszemu potencjalnemu klientowi informacje o salonie, o lokalizacji o pracownikach czas pokazać mu jakie usługi salon oferuje. Tutaj podobnie jak w poprzednich przypadkach plugin „Gallery” najlepiej sprawdzi się jako warstwa prezentacji dostępnych usług. W moim przykładzie użyję ograniczoną liczbę usług, dlatego od razu pokażemy plugin „Gallery”. W przypadku większej ilości zabiegów możemy wprowadzić dodatkowe grupowanie i zadać wcześniej użytkownikowi pytanie jaka grupa zabiegów (np. dla mężczyzn, kobiet, kosmetyczne itp.) go interesuje.

Opis elementu galerii możemy wykorzystać na podanie cennika usługi w przejrzysty sposób, jak na obrazku poniżej.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Jak widzicie po kliknięciu w przycisk „Zarezerwuj” użytkownik zostanie przekierowany do bloku, w którym będzie mógł zarezerwować usługę. Aby urozmaicić nieco naszego chatbota do rezerwacji wykorzystam plugin „List”. Elementami listy będą dostępni fryzjerzy, a każdy z nich będzie miał przycisk „Rezerwuj” po kliknięciu którego użytkownik będzie miał możliwość rezerwacji terminu u wybranego specjalisty.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Jak widać na obrazku kliknięcie w przycisk „Rezerwuj”  spowoduje przejście do dwóch bloków:

  • blok specyficzny dla wybranego specjalisty, w którym zapiszemy informację o tym, kogo wybrał użytkownik
  • blok generyczny, w którym dokonamy rezerwacji terminu do wybranego pracownika

W bloku specyficznym dla wybranego pracownika, np. „Rezerwacja Marcin” zapiszemy informację o tym, że użytkownik wybrał Marcina jako osobę, z która chce się umówić. W Chatfuel prosty sposób na zapisywanie wszelakich informacji o użytkowniku to oznaczanie go odpowiednim atrybutem. W związku z tym jedynym elementem w tym bloku będzie użycie pluginu „Setup user attribute”, a służyć on będzie do zapisania w atrybucie „pracownik” nazwy wybranego pracownika, w tym przypadku Marcina.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Blok generyczny „Rezerwacja” służyć będzie pozyskaniu dodatkowych informacji od klienta i wysłaniu emaila na adres salonu. Metoda integracji chatbota z salonem za pomocą skrzynki pocztowej jest najprostszą metodą, wbudowaną w Chatfuel i nie wymagającą dodatkowych czynności. A jakie mamy inne możliwości? Możemy zintegrować nasze rezerwacje z kalendarzem Google, z zewnętrznym systemem, którego używamy do zarządzania rezerwacjami lub możemy przekierować użytkownika na odpowiednio zbudowany url strony z rezerwacją Booksy.com lub innych tego typu serwisów. Taki system jednak musi posiadać zewnętrzne API, które umożliwi dodawanie/odwołanie rezerwacji.

Wracając do rozwiązania, który w tym wpisie Wam przedstawię, w bloku „Rezerwacja” najpierw dodajemy plugin „User input”, który służy do zbierania informacji od użytkownika i zapisaniu ich do odpowiednich atrybutów, a następnie wyślemy odpowiednio sformatowanego emaila na adres naszego salonu urody za pomocą pluginu „Sent email”. Na końcu jeszcze podziękujemy klientowi za dokonanie rezerwacji.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Tak jak wspomniałem jest to najprostszy sposób rezerwacji, posiadający luki takie jak brak walidacji wpisywanych wartości czy brak integracji z bieżącym kalendarzem. Może on stanowić jednak dobry początek do implementacji bardziej inteligentnego chatbota.

Opinie

Jak wiadomo opinie w dzisiejszych czasach duży wpływ na decyzje konsumentów. Tym bardziej warto pochwalić się tymi pozytywnymi. Poza feedback’iem, który użytkownicy mogą pozostawić w social mediach dobrym krokiem jest zawarcie ich w naszym chatbocie. Do tego służyć nam będzie sekcja „Opinie”. Jest to sekcja statyczna z wypisanymi pozytywnymi opiniami naszych dotychczasowych klientów, która może pomóc w podjęciu decyzji skorzystania z usług naszego salonu. My zrobimy te opinie w formie obrazkowo-opisowej i wykorzystamy plugin „Gallery„.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Oczywiście sekcja jaką stworzyliśmy jest bardzo prosta, statyczna i nie wnosi bardzo dużo informacji, ale może urozmaicić współpracę z chatbotem i być początkiem większej funkcjonalności. Bo przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozbudowa tę sekcję o możliwość dodawania opinii, wystawiania ocen i zbierania feedback’u po wizytach w salonie. To jednak rozwiązanie nieco bardziej zaawansowane, przewidziane na inne kursy.

Kontakt

Na koniec pozostała nam sekcja „Kontakt”, czyli miejsce gdzie umożliwimy klientowi kontakt z naszym salonem. Jakie mu damy możliwości?

  • kontakt telefoniczny
  • e-mail
  • rozmowa live z obsługą salonu za pomocą Messenger’a

Z telefonem nie powinniśmy mieć problemu – w polu „Phone„, przy konfiguracji buttona wpisujemy numer telefonu, a w rezultacie użytkownik będzie mógł zadzwonić po kliknięciu tego przycisku. Przycisk E-mail przekieruje nas do bloku „Email”, w którym najpierw spytamy się użytkownika o treść maila i jego email, wyślemy wiadomość a następnie wrócimy do głównego menu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Na koniec pozostała opcja, której jeszcze nie wykorzystywaliśmy – „Livechat”. W przypadku gdy nasz chatbot ‚zawiedzie’, nie sprosta wymaganiom klienta i nie będzie w stanie udzielić poprawnych odpowiedzi warto zastosować ten plugin, aby przekierować użytkownika do prawdziwej osoby. Polega to na tym, że chatbot będzie wstrzymany na określony czas, a w tym czasie klient będzie mógł porozmawiać z prawdziwym pracownikiem salonu.

Do wypełnienia mamy tu kilka pól:

  • Start message – ustalamy wygląd kafelka, który pokaże się na poczatku konwersacji z pracownikiem. Warto tu wrzucić zdjęcie pracownika i napisać kilka słów
  • Stop message – wiadomość, która pokaże się użytkownikowi po skończeniu rozmowy z pracownikiem
  • Chat timeout – czas po jakim chatbot wróci do rozmowy, gdy użytkownik pozostaje nieaktywny

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

W taki oto sposób dajemy możliwość użytkownikowi porozmawiania z prawdziwym pracownikiem obsługi salonu.

Menu

Kiedy skończyliśmy już tworzenie głównej części chatbota, pozostało nam 2 funkcjonalności do zaimplementowania. Pierwsza z nich to Menu. Jest ono ulokowane obok paska, w którym użytkownik wpisuje wiadomość. Służy on do szybkiej i skróconej nawigacji po najważniejszych funkcjach chatbota.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Jak tworzymy menu? Jest to bardzo proste – przechodzimy do zakładki „Configure”  i przechodzimy do sekcji „Persistent Menu”. Mamy tu możliwość tworzenia elementów menu i ich podelementów. Każdy element może prowadzić do określonego urla, bloku lub otwierać podmenu. Elementy jakie tutaj dodamy zależą od nas, ale musimy pamiętać o kilku ograniczeniach:

  • mogą być tylko 3 elementy na jednym poziomie menu
  • mogą być tylko 3 poziomy podmenu

Pamiętając o tych ograniczeniach ja wybrałem do naszego chatbota menu składające się z elementu prowadzącego do sekcji z Usługami oraz z element Kontakt, będący typu Submenu i prowadzący do wybranej formy kontaktu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

 

FAQ

Prowadzenie każdego biznesu wiąże się ze wspieraniem i odpowiadaniem na pytania klientów, więc naturalną rzeczą jest dodanie takiej funkcji w naszym chatbocie. Służy temu zakładka „Set Up AI”. Dzięki niej możemy zdefiniować jakie odpowiedzi mają paść na jaki rodzaj pytania użytkownika. Bardzo ważne jest zdefiniowane dużej liczby wersji pytania, tak aby algorytm miał możliwość nauczenia się odpowiedniego i posiadał zdolność odpowiedzi nawet jeśli użytkownik zapyta się o daną rzecz w sposób niestandardowy.

A skąd uzyskać pytania? Możemy je wziąć z naszej strony FAQ, jeśli taka posiadamy, lub przeanalizować nasze dotychczasowe rozmowy na Messengerze w poszukiwaniu najczęściej zadawanych pytań.

Gdy już mamy te pytania wchodzimy do zakładki „Set Up AI” i zmieniamy język na polski w prawym górnym rogu.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie reguł.. Możemy przyjąć, że definiujemy jedną regułę na jedno pytanie, w polu „If user says something similar to” wpisujemy różne wersje pytań jakie klient może zadać pytając o jedna rzecz. Natomiast w polu „” wpisujemy odpowiedz jaką powinien otrzymać od naszego chatbota. Kroki te powtarzamy dla wszystkich pytań, które wybraliśmy. W ten sposób nauczyliśmy chatbota odpowiedzi na Najczęściej zadawane pytania” i po rozpoznaniu odpowiedniego pytania chatbot poinformuje użytkownika i odpowie mu na nie.

Jak stworzyć chatbota dla salonu urody

Podsumowanie

Uff. Wygląda na to, że to już koniec. Udało nam się dzisiaj w krótkim czasie stworzyć chatbota dla salonu urody. Posiada najważniejsze funkcje, jakie mogą być pomocne dla potencjalnego i aktualnego klienta – są informacje o salonie, informacje o usługach, pracownikach, możliwość rezerwacji terminów, kontaktu, a ponadto nasz chatbot odpowiada na najczęściej zadawane pytania użytkowników. Należy dodać, że chatbot, którego stworzyliśmy korzysta z darmowych, dostępnych na rynku narzędzi, co niesie za sobą pewne ograniczenia. Nie zawiera funkcji, które mógłby posiadać bardziej inteligentny bot, np. integrację z zewnętrznymi systemami czy bardziej otwartą formę komunikacji z użytkownikiem (poprzez rozmowę, nie przyciski), ale stanowi dobry start jeśli chcemy zweryfikować czy taka forma komunikacji spodoba się klientom salonu.

Pozostaje nam jeszcze kwestia Broadcast, czyli coś co może zwiększyć realnie sprzedaż. Ta opcja pozwala bowiem na wysyłanie użytkownikom powiadomień np. o promocjach, o nowych usługach itp. O tym jednak napiszę w innym miejscu.

Zachęcam do śledzenia naszego bloga, gdzie będziemy regularnie umieszczać poradniki w jaki sposób rozwiązywać problemy, do tej pory rozwiązywane tylko przez programistów.



Udostępnij: