Zmiany w Messengerze

Jak wykorzystać parametr ref w chatbocie na Messengerze?

Dzisiaj przedstawię Wam parametr ref w chatbotach tworzonych na Messenger’a. Do czego służy? W jakich przypadkach może Wam się przydać i w jaki sposób go wykorzystać w dwóch popularnych narzędziach do tworzenia botów na Messenger’a – Chatfuel i ManyChat.

Zastosowanie

Zacznę może od tego czym jest właściwie ten parametr ref. Parametr ref to nic innego jak parametr dodawany do linku prowadzącego do chatbota. Może wyglądać mniej więcej tak:

https://m.me/chatbot?ref=wartoscParametru

Skoro już wiemy czym on jest to warto napisać w jakich sytuacjach może się przydać:

  • kiedy chcemy monitorować z jakiego źródła przyszedł użytkownik
  • kierowanie użytkownika do odpowiedniego punktu wejściowego chatbota (np. inaczej może wyglądać rozpoczęcie rozmowy dla osoby, która szuka mieszkania i dla osoby, która chce wystawić ofertę w chatbocie przeznaczonym na rynek nieruchomości)
  • włączanie/wyłączanie opcji chatbota w zależności od typu użytkownika, który z niego korzysta

Parametr ref w Chatfuel

W Chatfuel parametr ref możemy wykorzystać na dwa sposoby:

  • definiując link jaki kieruje do wybranego bloku
  • sprawdzając wartość atrybutu {{ref}}

Parametr Ref

Parametr z urla, z którego trafia użytkownik do chatbota zapisywany jest w parametrze {{ref}}. Możemy go więc w bocie wykorzystać wypisując jego wartość w jednej z wiadomości lub przekierowując go do odpowiednich bloków na podstawie jego wartości.

Parametr ref w ManyChat

ManyChat również ma wbudowaną obsługę parametru ref. Widget, który umożliwia jego obsługę to Messenger Ref URL  i jest dostępny jednak tylko w wersji płatnej. Posiada on jednak więcej możliwości niż jego odpowiednik w Chatfuel. Co możemy za jego pomocą zrobić, poza kierowanie użytkownika do innego bloku w zależności od ustawionego parametru?

  • możemy zapisywać dynamiczny fragment parametru ref jako atrybut (Custom User Field) użytownika

Co to właściwie oznacza?

Jeśli ustawimy, np. nazwę parametru ref jako loyalty_program, wówczas ManyChat daje dodatkową możliwość zapisania wszystkiego co znajdzie się po znakach „–”  w osobnym atrybucie.

Czyli przykładowo dla url’a https://m.me/chatbot?ref=loyalty_program–test do wybranego atrybuty zapisana zostanie wartość test.

Parametr ref

Kiedy to się może przydać? Najprostszy scenariusz to trackowanie wizyt z różnych źródeł – jeśli dodalibyśmy jako parametr ref np. target, a po „–” podawali różne źródła – np. fb, google, instagram itp. wówczas przy dodawaniu nowego miejsca nie jesteśmy zmuszeni do dodawania go w chatbocie – sczytamy go dynamicznie dzięki plugin’owi ManyChat.



Udostępnij: