Wstępna analiza chatbota w praktyce

W jednym z poprzednich artykułów opisałem, jak może wyglądać wstępna analiza chatbota, czyli pierwsze kroki i pytania, na jakie należy sobie odpowiedzieć projektując chatbota. Dzisiaj to co opisałem chciałbym wprowadzić w życie – pokazać Wam, jak może to wyglądać na przykładzie bota, którego ostatnio zacząłem tworzyć – Lang Bot’a.

1. Ogólny zarys chatbota

Ten punkt to nic innego jak krótki opis wymagań i zadań bota. W kilku zdaniach powinniśmy opisać, jakie funkcje ma pełnić chatbot i jakie korzyści powinien dać.

Bot, którego tworzymy będzie pomagał w nauce słówek języka angielskiego ( język, z którego i na który tłumaczymy docelowo będzie opcjonalny). Użytkownik będzie mógł dodawać słówka, których chce się nauczyć, a bot będzie mu umożliwiał naukę poprzez fiszki, generowanie testów i wyświetlanie postępów w nauce. Bota będzie można docelowo obsługiwać głosowo. Bot powinien być sterowany za pomocą elementów interaktywnych oraz języka naturalnego.

2. Zdefiniowanie odbiorców

W tym punkcie powinniśmy określić docelową grupę użytkowników, którzy są naszymi potencjalnymi subskrybentami.

Chatbot przeznaczony jest dla osób, które chcą poprawić swoje słownictwo i nauczyć się w prosty sposób wybranych słówek języka angielskiego. Wiek docelowej grupy to 25-40, głównie osoby, które mają już pewne podstawy, a zależy im na nauce wybranych przez siebie słówek (spotykanych w książkach, filmach czy serialach). Płeć jest tutaj bez znaczenia. Najlepszymi odbiorcami będą osoby, które są świadome dostępnych narzędzi wspomagających naukę angielskiego i są skłonni to poznawania nowych technologii. Bot mógłby być używany w wolnych chwilach ( w czasie jazdy komunikacją miejską, w kolejce do lekarza itp.), więc potencjalny zawód grupy docelowej to praca w korporacji czy praca z domu.

3. Model biznesowy

Z racji tego, że jest to projekt hobbystyczny trudno jest tu określić model biznesowy. Jest on tworzony jako forma eksperymentu, więc trudno tu myśleć o gratyfikacji. Z drugiej jednak strony łatwo jest tutaj sobie wyobrazić wprowadzenie jednego z dwóch modeli – model subskrypcyjny lub model oparty na reklamie. Pierwszy z nich mógłby polegać na miesięcznej opłacie za możliwość korzystania z bota (lub jego pełnej funkcjonalności). Drugi natomiast mógłby polegać na wysyłaniu lub pokazywaniu materiałów sponsorowanych użytkownikom – np. reklama szkół językowych itp.

4. Wybór platformy

Bot konsumencki będzie używany jeśli będzie ogólnodostępny. Aby to osiągnąć musimy zdecydować się na platformę używaną najczęściej przez wybraną grupę docelową. Gdyby bot miałby mieć przeznaczenie służbowe, wybrałbym Slack’a, Skype lub Microsoft Teams. Bot, jednak ma być przeznaczony do użytku prywatnego, więc najlepszym wyborem na początek będzie Messenger. W dalszej kolejności można zastanowić się nad integracją z WhatsApp’em lub osadzeniu bota bezpośrednio na stronie internetowej.

5. Funkcje bota

Podstawowe funkcje bota to:

  • możliwość zarządzania słówkami (dodawanie, usuwanie, edycja)
  • generowanie testów ( testy powinny być generowane losowo lub z uwzględnieniem statystyk – np. najczęściej występować powinny słówka, które najtrudniej przyswoić)
  • wyświetlanie statystyk ( ilość wykonanych testów, średni wynik testu, słówka sprawiające kłopoty, słówka niesprawiające kłopotów, itp.)
  • tryb nauki (fiszki, czyli przeglądanie dodanych słówek)

Możliwe funkcje dodatkowe:

  • wysyłanie proaktywnych wiadomości do użytkownika
  • predefiniowane słówka
  • wprowadzenie grywalizacji (np. punkty za prawidłowe odpowiedzi, wykonane testy itp.)

6. Określenie osobowości

Bot będzie się nazywał, po prostu Lang Bot – coś kojarzącego się z nauką języka, botem i nieskierowane na konkretny język (pozostawiona furtka na dodatkowe języki). Wcześniej zostało określone, że bot będzie używany w środowisku konsumenckim, więc styl wypowiedzi i osobowość nie powinna być zbyt formalna. Z racji tego, że bot przeznaczony jest dla osób w średnim wieku nie powinien być również infantylny, a styl jego określiłbym jako luźny, z elementami humoru.

7. Określenie szaty graficznej

Szata graficzna nie powinna być nachalna. Motywem przewodnim będzie osoba imitująca człowieka i pełniąca rolę nauczyciela/doradcy. Powinna występować w ważnych momentach bota, tj. w głównym menu, po wykonaniu testu, podczas powitania itp.

 

PS. Jakby ktoś był zainteresowany testem bota zapraszam pod https://m.me/340702333171548 i liczę na feedback z Waszej strony w komentarzach.

PS2. Pod TYM linkiem znajdziecie przykładowy szablon arkuszu z powyższymi punktami, a TUTAJ znajdziecie wypełniony arkusz powyższymi danymi.



Udostępnij: